För den som har varit på jakt efter en grafikkortsuppdatering har de senaste två åren varit tuffa, eftersom efterfrågan varit extremt hög på Nvidias Geforce RTX 3000-serie och AMD:s Radeon RX 6000. Bakom den höga efterfrågan ligger dels mer spelande och arbete hemifrån, dels brytning av kryptovalutor, som tillsammans resulterat i högre efterfrågan än tillgång. Effekten blev höga priser och och svårigheter att hitta produkterna i lager, men nu har läget äntligen vänt och det är inte längre något problem att uppgradera för fler eller mer högupplösta spelupplevelser.
Nya serier och nya aktörer inom snar framtid
De nämnda grafikkortsserierna Geforce RTX 3000 och Radeon RX 6000 släpptes hösten år 2020 men är i dagsläget det mest kraftfulla som finns lanserat på marknaden, men inom kort blir det ändring på detta. Nvidia har nämligen redan avtäckt nya Geforce RTX 4090 och RTX 4080, som blir extra kraftfulla modeller som samexisterar i ett toppskikt ovanför de befintliga korten. Även AMD ska under hösten presentera Radeon RX 7000 för extra prestanda, men exakt när så sker och vad bolaget lägger krutet på är för närvarande okänt. Klart är i alla fall att både Geforce RTX 3000 och Radeon RX 6000 kommer att vara aktuella i mellan- och instegssegmenten en bra tid framöver, lite beroende på vilken upplösning och vilka spel som är av intresse.
![Intel Arc Intel Arc](/marketingmedia/124794/gpu_1.jpg)
Nvidia och AMD är sedan många år de enda aktörerna som tillverkar dedikerade grafikkort, men inom kort kommer marknaden att ritas om en aning. I en utdragen lanseringsprocess kliver nämligen processortillverkaren Intel in på scenen, med Arc “Alchemist”-serien, som består av de fyra grafikkorten Arc A380, Arc A580, Arc A750, Arc A770. Förstnämnda grafikkort finns tillgängligt i vissa delar av marknaden, medan den resterande trion väntar på lansering någon gång i den berömda framtiden, sannolikt innan årets slut. Gemensamt för Intels första grafikkort är att de inte tar upp kampen mot de mest kraftfulla modellerna från Nvidia och AMD.
I fokus för moderna grafikkort
Även om nästa generations grafikkort ligger en tid bort, har tillverkarna tydligt stakat ut några riktningar som ser ut att hänga med även i framtiden. Att först och främst titta på vad det innebär för den som spelar gör trenden tydligare. Det rör sig kort och gott mot att göra spelupplevelsen mer övertygande och verklighetstrogen. Ett sätt att göra detta på är att fortsätta med traditionell rastrering, men med fler detaljer och i högre upplösning. Detta är helt klart möjligt när grafikkort blir mer kraftfulla, men för att nå nästa nivå av realism är spel- och grafikkortstillverkare överens om att det krävs något extra - ray tracing.
Ray tracing visar ljus och skuggor på realistiskt vis
Ray tracing innebär att ljusstrålar i spelet hanteras på ett realistiskt sätt, där ett stort antal strålar studsar från kameran och via miljön, för att utreda hur reflektioner och material ska påverkas av olika ljuskällor. Att hantera ljus på detta mer fysikaliskt korrekta sätt är inte nytt. Det används hela tiden i animerade filmer, produktvisualisering och liknande, men att göra det i realtid i spel har i många år varit en avlägsen dröm för spelutvecklare.
![Radeon Radeon](/marketingmedia/124791/gpu_2.jpg)
Nu är det inte längre bara en dröm och hårdvaran finns sedan några år på plats, men att skala upp ray tracing-prestandan ytterligare är en post som kommer att utvecklas ordentligt framöver. Det behövs också för att verkligen kunna nå hela vägen i mål. I dagsläget är det nämligen i allra högsta grad nödvändigt att kombinera ray tracing och olika sätt att fuska för att på ett prestandaeffektivt sätt nå en övertygande bild. Tekniker och trick för att åstadkomma detta är hela grunden för rastrering och det räcker långt. Ray tracing-funktionerna höjer realismen extra mycket genom att möjliggöra verklighetstrogna reflektioner, skuggor och belysning, för att nämna några stora poster. Baksidan för denna ökade realism är att prestandan tar sig en ordentlig törn.
För att vrida upp prestandan har Nvidia och AMD dedikerade delar för just ray tracing och det handlar om tredje generationen på den kommande Nvidia Geforce RTX 4000-sidan. I detta skede menar företaget att den nya ray tracing-prestandan är upp till fyra gånger bättre än förra generationen, vilket visar på att det satsas ordentligt på detta område. AMD och Intel lägger också krut på ray tracing, men i Intels fall handlar det om första generationen och det är svårt att sia kring hur väl de lyckas. AMD har lite mer erfarenhet på området men ligger i runda slängar en generation bakom Nvidia och det återstår att se vilka prestandalyft som väntar med Radeon RX 7000.
![RT i Portal RT i Portal](/marketingmedia/124792/gpu_3.jpg)
Är det möjligt att komma runt dessa prestandamässiga baksidor – att både äta grafikkakan och ha den kvar? Teknikerna förfinas för varje generation och med Geforce RTX 4000-serien testar Nvidia en metod som sorterar ray tracing-instruktionerna för att hårdvaran ska få jobba hela tiden. Mer råprestanda räcker dock bara en bit på vägen och går inte att göra så mycket åt efter att produkten tillverkats. Då återstår dels den mindre roliga vägen att hålla igen på antalet ray tracing-funktioner, ett vanligt och till viss del ofta nödvändigt tilltag, dels att jobba med smart uppskalning och andra funktioner som gör det lättare att skapa bilden utan att påverka kvaliteten.
Uppskalning gör tungdrivna funktioner användbara
Bortsett från ray tracing och klassisk rastreringsprestandan är uppskalningsfunktionerna mycket omtalade, eftersom de på papper är ett sätt att få extra prestanda. Oberoende tester visar också att de också fungerar bra i praktiken, även om de inledningsvis tampats med en del barnsjukdomar. Eftersom AMD och Nvidia är de enda med uppskalningsfunktioner och hårdvara på plats, är det värt att lägga störst fokus på dem. Företagens mest påkostade uppskalningsfunktioner heter Fidelity FX Super Resolution 2.0 respektive Deep Learning Super Sampling 2.0, med förkortningarna FSR 2.0 och DLSS 2.0. Grunden i de både är snarlik, men genomförandet skiljer åt en hel del.
I grund och botten handlar det om att spelet renderas i en lägre upplösning och att det sedan skalas upp till en målupplösning som är det spelaren använder. Det kan exempelvis handla om att 1080p är renderingsupplösning, medan fyra gånger högre och mycket tungdrivna 4K UHD är den upplösning som FSR 2.0 alternativt DLSS 2.0 skalar upp till. På så vis kan grafikkortet skapa en enklare bild och därigenom hinna med fler bilder per sekund, medan användaren får en betydligt vassare bild än den som grafikkortet egentligen pumpar ut.
![FidelityFX FidelityFX](/marketingmedia/124793/gpu_4.jpg)
Det kan låta lite som magi, och på sätt och vis är väl så också fallet. I AMD:s fall är det smarta algoritmer som tar in olika parametrar för att göra bilden skarpare. “Deep Learning” i Nvidias DLSS 2.0 innebär istället att en AI-modell och maskininlärning ligger bakom uppskalningen, och detta hänger med när kommande Geforce RTX 4000 uppgraderas till DLSS 3. Istället för att bara skala upp bilder, kommer den versionen av funktionen också att kunna skapa fullständiga bilder som skickas in bland de renderade. På så vis kan DLSS 3 resultera i högre bildfrekvens än vad processorn egentligen orkar med, men det återstår att se hur väl det fungerar i praktiken.
Klart är i alla fall att DLSS och FSR används av många redan idag och med gott resultat, oavsett om målet är att nå en högre bildfrekvens i snabba spel, eller vrida upp bildfrekvensen en aning för att kunna använda de tungdrivna ray tracing-funktionerna samtidigt.
Värt att vänta på ny hårdvara?
Som nämnt har den tuffa tiden av skral tillgång äntligen släppt taget och lagerhyllorna är återigen fyllda med grafikkort, men det handlar mestadels om produkter som har några år på nacken. Nyheter från Nvidia, AMD och Intel är runt hörnet. Är det värt att invänta alla nyheter som de kommer med? Det beror helt på situation. De grafikkort som idag finns på marknaden är ruggigt kompetenta för det mesta som finns i spelväg, och har beroende på prestandanivå stöd för att spela i alla möjliga upplösningar: 1080p, 1440p och 4K UHD - också med ray tracing och uppskalning. Därtill har de bildanslutningar som fungerar med det senaste snittets skärmar, samtidigt som hårdvara för omkodning också är helt uppdaterat, vilket är viktigt både för att kolla på komprimerat material och för att snabbt kunna omvandla material och exempelvis streama de egna speläventyren.
![RTX 4090 RTX 4090](/marketingmedia/124789/gpu_5.jpg)
Det finns alltså inga grundläggade funktioner som är helt nya hos de grafikkort som väntar framöver, utan de är mer välpolerade och mer högpresterade varianter av de som nu finns att köpa. Ray tracing, uppskalning och mer råprestanda för både rastrering och ray tracing är tydligt vägen framåt. Eftersom lagerhyllorna är välfyllda hamnar den nya, kommande hårdvaran i ett pris- och prestandaskikt ovanpå det existerande. Enklare grafikkort som konkurrerar med de befintliga är förmodligen flera månader bort och kan således vara värda väntan om det inte brinner i knutarna.
För att sammanfatta grafikkort hösten år 2022. På horisonten väntar en hel del produkter som är spännande för den som vill se vad som är möjligt att genomföra med det absolut senaste inom både tillverkningsteknik och arkitektur. Det låser upp högre uppdateringsfrekvenser i högre upplösningar och med mer detaljer, och lämnar på så sätt mer handlingsutrymme för spelutvecklare att implementera häftiga funktioner och tekniker i sina spel. Det kommer dock att dröja flera år innan spjutspetsteknik krävs för att driva runt nya speltitlar, varför man som spekulant idag lugnt kan välja och vraka i det befintliga och helt plötsligt hyfsat rimligt prissatta sortimentet.