Både stora och små kan frestas att spendera pengar på extra innehåll i spel. – Det är negativt, menar spelexperten om ”in game”-köp.
Många populära spel är utformade så att du inte nödvändigtvis får allt inkluderat när du köper spelet – eller att du kan köpa extra innehåll under tiden. Så är det till exempel i FIFA, Overwatch, League of Legends, SMITE och Fortnite.
- Jag tycker det är väldigt negativt. När du köper ett spel, ska du inte vara tvungen att spendera mer pengar på spelet. Men det är det dessvärre något väldigt många spelföretag som gör idag, säger Mikkel Melsom, YouTube-ansvarig hos Komplett och entusiastisk gamer.
Kan göra det enklare att vinna
I en del spel kan det ge direkta fördelar när du spenderar extra pengar, förklarar experten.
- Det kan till exempel göra det enklare att komma vidare. I mobilspel är det väldigt vanligt med ”pay to win”, där du nästan är tvungen att betala för att vinna. Candy Crush är ett klassiskt exempel på det, där du kan betala för att få fler liv eller andra fördelar.
Läste du den här? Åldersgränser på spel: Detta innebär det
Även stora spel, som man ofta betalar flera hundra kronor för att spela på konsol eller PC, har liknande lösningar, men det är inte något som är populärt bland gamers.
- När Star Wars: Battlefront ll lanserades innan jul, visade det sig vara stort fokus på att köpa ”lootboxes” och spelet blev fullständigt sågat. Jag menar att det endast var köpen i spelet som gjorde att det gick så dåligt.
Spelföretaget lyssnade dock på feedbacken, och gjorde ändringar i spelet. Nyligen medgav de också att det var fel att kräva pengar för progression i spelet, skriver The Verge.
Läs också: Sex experttips: Så blir du bra i Fortnite
Som att köpa en lott
Även om köp i spel inte alltid skapar bra stämning, är det uppenbart populärt. Det kan ge dig stora fördelar – men det kan också vara som att kasta pengar i sjön.
- Lite av poängen med många av boxarna eller paketen man köper, är att du inte vet vad du får. Det är lite som att köpa en lott, säger Melsom.
Ett exempel är i FIFA-läget FUT, ” FIFA Ultimate Team”, där man kan köpa kortpaket, en slags digital variant av fotbollskort. Är du riktigt lyckligt lottad kan du få ett paket med Messi, då kan du spela med honom. Med sannolikheten är självklart liten, och det finns fler medelmåttiga spelare än bra.
Mest vanligt att köpa ”skins”
Enligt Melsom är det mest vanligt att spendera pengar på små kosmetiska justeringar, som inte ger fördelar i spelet.
- ”Skins” är väldigt vanligt, och har varit populärt länge. I en del spel kan du till exempel köpa nya kläder, eller ändra utseendet på din karaktär. Det är bara en estetiskt grej och gör inte din karaktär bättre.
Lyckligtvis behöver du inte alltid använda äkta pengar, även om du vill köpa ”skins”.
- De flesta spel har en egen ”in game currancy”. I Fortnite har du till exempel ”V-bucks”, som du tjänar medan du spelar. Dessa fiktiva pengar kan du använda till att köpa saker i spelet. Om du vill, kan du använda äkta pengar till att köpa mer ”V-bucks”.
Kolla också: Trivselregler: Kom ihåg detta innan du deltar på LAN
Låt inte barnen använda ditt bankkort
Mixen av äkta och fiktiva pengar kan vara förvirrande – särskilt för barn. Det kan leda till stora utgifter, om du inte har en del förhållningsregler, enligt Melsom.
- Många föräldrar ger barnen tillgång till sitt bankkort, till exempel för att köpa ett spel genom Playstation Network-kontot eller i App Store. Glömmer du sedan att ta bort bankkortets uppgifter, kan det bli dyrt.
Du kan sätta beloppsgränser på barnens egna konton, eller lägga in att du måste skriva in en kod för att godkänna ett köp. Det skulle experten dock inte rekommendera, även om det ofta går bra.
- Barnen är kanske mer tekniskt kunniga än du, och kan snabbt komma förbi sådana barriärer. Mitt bästa råd är att köpa presentkort till de olika tjänsterna. Då får de ett belopp och använda, och du är säker på att du inte får en hög räkning att betala senare.
Du kan exempelvis köpa presentkort hos Steam (PC), Playstation Store, Microsoft Store (Xbox), Apple Store (iPhone och iPad) eller Google Play (Android-telefoner).