Prismatch*Prismatch*

Välj rätt skärm för ditt behov!

Den mest avgörande faktorn när man väljer skärm är paneltyp. Olika paneltyper har olika för- och nackdelar, så det är viktigt att välja rätt skärm för ändamålet. I den här guiden förklarar vi skillnader på de olika panelerna så att du enkelt kan välja rätt skärm.

 

TN-panel (Twisted Nematic)
TN-panel är den vanligaste paneltypen i dagsläget och erbjuder också den lägsta responstiden (1-5ms) som är att föredra vid exempelvis spelande av snabba spel. TN-paneler är också det som oftast används inom e-sport. Detta beror på att de erbjuder bästa möjliga prestanda som är viktigt för att hänga med i snabba spel som CS:GO, Overwatch, Battlefield, m.fl. Det är oftast TN-paneler som används på kontor och det beror mycket på att skärmar med TN-panel är relativt billiga.

Nackdelarna på TN-paneler är sämre färgåtergivning och betraktningsvinklar. De lämpar sig dåligt för bild- och färgbehandling och man behöver sitta rakt framför skärmen för att bilden ska se bra ut.

Fördelar: Lågt pris och låg responstid. Passar bra för spel och vardaglig användning.

 

VA-panel (Vertical Alignment) och varianter: S-PVA, AMVA, HMVA.
VA-paneler har betydligt bättre färgåtergivning och betraktningsvinklar jämfört med TN-paneler men har också lite sämre responstid. VA-paneler erbjuder däremot mycket högre kontrast och svärta, men har samtidigt mer ”input lag” som också kan beskriva som fördröjning i signalen mellan källan (datorn) och skärmen.

Fördelar: Bra färgåtergivning, svärta, och kontrast med bättre betraktningsvinklar än TN-paneler. Passar bra till bild- och färgbehandling, kontorsarbete, och filmvisning.

 

IPS-panel (In-Panel-Switching) och varianter: S-IPS, H-IPS, PLS, AHVA.
Generellt ansedd som den bästa all-round panelen med mycket bra färgåtergivning, betraktningsvinklar, och bildkvalitet. Kontrast och svärta är sämre än på VA-paneler men det finns IPS-paneler med låg responstid på 4ms som passar bra till spel.

Fördelar: Mycket bra färgåtergivning och betraktningsvinklar med bra responstid. Passar bra till spel, bild- och färgbehandling, kontor, och grafisk design.

 

Se våra gaming-skärmar här!

Andra viktiga bregrepp:

Upplösning
De flesta skärmar har i dagsläget Full HD-upplösning (1920x1080) eller högre. Högre upplösning ger dig fler pixlar på skärmen och samtidigt skarpare bild. Det är viktigt att tänka på att högre upplösning kräver mer av datorn i framförallt spel. Så tänk på att välja en kombination av rätt storlek på skärm och upplösning. Exempelvis en liten skärm med 4K-upplösning (3840x2160) är inte optimalt för alla då bilden redan är tillräckligt skarp i Full HD på mindre skärmar. Samma sak gäller stora skärmar. En stor bildskärm på 35” kräver en högre upplösning för att se skarp ut på nära håll.

Hertz (Hz) 60Hz / 144Hz / 240Hz
Om man har tänkt köpa en skärm för spelande så är hög uppdateringsfrekvens (Hz) viktigt. Det innebär att skärmen visar ett högre antal bilder per sekund och detta ger ett bättre flyt i bilden. HDMI 1.4 stöttar inte mer än 75hz så i många fall behöver man ansluta en sådan skärm med ett snabbt digitalt gränssnitt som DVI-DL (Dual Link) för upptill 1080p@144hz eller DisplayPort 1.2 (DP) för att få ut maximalt av den snabba skärmen.

G-Sync / FreeSync
Skärmar med den här benämningen i beskrivningen har stöd för synkronisering av bildens uppdateringsfrekvens på skärmen med grafikkortet i datorn. Detta används för att minimera s.k. ”tearing” som är ett fel i bilden som kan uppstå vid snabba rörelser i bilden. G-Sync används för Nvidia grafikkort och FreeSync för AMD grafikkort.

Responstid
Responstid alltid i millisekunder och oftast i ”GTG” som betyder Gray To Gray eller på svenska Grått till grått. Det som är uppmätt är då hur lång tid det tar för en pixel på skärmen att gå från att visa grått till att visa en annan färg och sedan tillbaka till grått igen. Ju lägre responstid en skärm har desto snabbare kan skärmen följa med vid snabba färgbyten på skärmen, något som ständigt händer vid spelande. Skärmar med hög responstid ger ofta eftersläpningar i bilden, detta brukas kallas för ghosting.

Kontrast
Detta anger skillnaden mellan det svartaste och vitaste bilden kan visa. Detta anges som statisk och dynamisk som man jämföras med varandra. En statisk kontrast kan anges som 1: 1 000 medan dynamisk kontrast uppges i 1:1 000 000. Högre kontrast är bättre.

Curved
Det är s.k. välvda skärmar som fungerar som bäst när du sitter mitt framför skärmen. Skärmarna kan ha olika mycket välvning och detta anges i ”R”.

Ergonomi
Det är viktigt att sitta korrekt framför skärmen om man spenderar många timmar framför den. Många skärmar har justeringsmöjligheter för höjd, lutning, och rotation för att man ska kunna anpassa skärmen efter sin egen längd samt skrivbord och stol. Tänk på att placera skärmen så att den kommer i en höjd där du slipper titta ner på den med böjd nacke.
Om skärmen du redan har eller har tänkt köpa inte har dessa justeringsmöjligheter så finns det separata skärmstativ att köpa. Detta kräver dock att skärmen har fäste för detta och detta kallas för VESA. Det är en standard för skruvhålen på baksidan av skärmen och de flesta skärmarna har VESA 75 eller 100.