Allt du behöver veta om VR
Har du inte hört talas om virtual reality ännu? VR har äntligen tagit fart på allvar – men nytt är det absolut inte.
Virtual reality, eller virtuell verklighet som vi säger på svenska, har varit en snackis i teknikkretsar i åratal. Nu finns det flera lösningar tillgängliga.
Men vad är egentligen VR?
- Man måste helt enkelt testa VR för att förstå vad det är, förklarar VR-experten Christer-André Fagerslett i VR-företaget Dimension 10. Han fortsätter:
- Men kortfattat kan man säga att virtual reality är en datorgenererad värld som du blir fullkomligt uppslukad av. Det handlar om en realistisk känsla av närvaro i den datorgenererade världen. Han försäkrar oss om att vi snart kommer att förstå vad det handlar om.
Smart ska nämligen få testa HTC Vive, som är något av det hetaste på marknaden inom VR just nu.
- När man tar på sig VR-glasögonen blir man visuellt separerad från verkligheten – man ser, hör, och rör sig i en helt fiktiv värld.
Det är sant som Fagerslett säger, man måste helt enkelt uppleva det för att förstå vad VR är. Med hjälp att ett par VR-glasögon som täcker ögonen fullständigt upplever vi en helt annan verklighet.
Vi har ett stort urval av VR glasögon från HTC och Oculus
I oktober kom Sonys VR-satsning, PlayStation VR, som är kompatibel med PlayStation 4.
Nu rullas VR-tekniken ut för fullt. VR är inte längre bara för entusiaster: Du hittar 360 graders bilder och videor på Facebook, allt fler mobiltelefoner stödjer tekniken, och både VR-glasögon och 360-kameror är numera tillgängligt till ett överkomligt pris.
Men om du trodde att VR var något nytt så trodde du fel. Fagerslett har arbetat med VR i cirka fem år och är en av de som har mest erfarenhet av VR i Norge, men även Fagerslätt är sent ute på sätt och vis.
200 år gammal idé
Vi måste spola tillbaks bandet till år 1838 för att hitta de första försöken till att skapa en virtuell verklighet, skriver Mashable.
Det var då den brittiske fysikern Charles Wheatstone listade ut att den mänskliga hjärnan uppfattar tvådimensionella bilder som tredimensionella när man tittar på två likadana bilder genom en kikar-liknande apparat, ett s.k. stereoskåp som bygger på samma designprincip som dagens lågbudget VR-glasögon och Google Cardboard där man stoppar in telefonen och använder den som skärm.
STEREOSKOP: Bilden visar en variant av stereoskåpet som Charles Wheatstone uppfann. Det är inte känt exakt när den här tillverkades. Foto: Pixabay
Men innovationen slutade naturligtvis inte där. Enligt tekniksidan The Memo blev en flygsimulator utvecklad så tidigt som i 1929, det första headsetet kom år 1961 och 1962 tillverkade amerikanen Morton Heilig, som blivit kallad VR-teknikens fader, en 3D-film-simulator som han kallade för Sensorama.
VR-flopp på 90-talet
Pionjärerna såg tidigt potentialen med virtual reality, men även om viljan fanns så skulle det ta lång tid innan tekniken skulle kunna ge användaren en verklighetstrogen upplevelse.
De som växte upp på 90-talet minns kanske VR-simulatorerna som fanns placerade runt om på olika köpcentrum. Vid ungefär samma tid lanserade även spelproducenter som SEGA och Nintendo sina egna VR-enheter, som enligt The Memo floppade på grund av allt för höga priser, allt för höga förväntningar efter mycket omtalande i media och för att användarupplevelsen inte var bra nog.
- VR floppade först och främst för att det helt enkelt inte fungerade. Maskinerna hade inte tillräckligt med kraft att producera tillräckligt många bilder per sekund och bra optik var för dyrt för privatpersoner, förklarar Fagerslett.
Dagens VR-utrustning har relativt billig optik som försämrar bilden kraftigt, men dagens datorer klarar av att kompensera upp för detta digitalt. Det var tidigare omöjligt.
Nu är VR äntligen här, och Fagerslett är säker på att VR kommer att vara allmän egendom inom kort.
Varför kommer VR nu?
Utvecklingen av smartphones med hög upplösning, accelerometer, gyroskop, och magnetometer som registrerar hur du rör telefonen är några delar som har varit avgörande för att VR nu kommer att få ett kommersiellt genombrott, enligt Fagerslett.
Den här tekniken har funnits länge och har använts bland annat inom militären – men med massproduktion av de här komponenterna kommer priserna att falla kraftigt.
En annan viktig faktor är att många stora aktörer med tjocka plånböcker har inversterat mycket i VR-tekniken. Facebook köpte Oculus år 2014 till svindlande 20 miljarder kronor. Google satsar också mycket på VR, och både spelutvecklare och mobiltillverkare är i full sving med utvecklingen av både mjukvara och hårdvara.
Vad kan VR användas till idag?
Vi hör mycket om hur VR kommer att förändra vår vardag och hur verklighetstrogen VR-upplevelsen känns – men om man köper VR-utrustning redan idag, vad finns då tillgängligt?
- Det beror mycket på vilket headset du köper. Många vet kanske inte om det, men det är endast Valve, spelutvecklaren som tillsammans med HTC har tillverkat HTC Vive, som jobbar för att stödja alla headset på marknaden.
Oculus har spärrat sitt innehåll från konkurrenter, förklarar Fagerslett.
Av det tillgängliga innehållet just nu så är det särskilt spel som är populärt: Äventyrsspel, utforskande spel, racingspel, skjutspel, och spel inom skräckgenren.
POPULÄRT MED SPEL: VR kommer troligtvis att användas till mycket mer än underhållning, men i dagsläget är det VR-spel som är det mest populära användningsområdet.
Det finns även tillgängligt innehåll inom undervisning och upplärning, 360 filmer och porrindustrin har också fått upp ögonen för tekniken. Utöver detta har även några aktörer inom bostadsmarknaden hängt med på VR-vågen. Bostads- och produktvisualisering förväntas bli stort, och enligt Forbes kommer VR revolutionera hur vi shoppar i framtiden.
Men det är inte bara att köpa sig en Oculus Rift eller HTC Vive. Om du inte har en kraftfull dator så kommer du knappt att kunna öppna spelen. Om du har en speldator sedan tidigare så kan du enkelt kontrollera om den är VR-ready med hjälp av ett test på Steam, förklarar Fagerslett.
- Det är chockerande få bärbara datorer som är tillräckligt bra i dagsläget, men om du har en kraftfull speldator sedan tidigare kan det hända att du inte behöver uppgradera den. Om du bygger en dator själv för cirka 15 000 kronor så har du en dator som är bra nog för det som finns tillgängligt idag, säger han.
Detta måste du tänka på
Än så länge är det forskat väldigt lite på biverkningar från VR-användning, men Fagerslett försäkrar oss om att varken han eller någon annan han känner inom VR-kretsar har fått några skador.
- Några känner sig yra och trillar första gången de prövar VR – och det kan ju vara lite läskigt. Det finns även några som blir illamående, förklarar han.
Om man blir illamående så bör man sluta spela ganska så omgående. För att om du redan har blivit illamående, så kommer det bara bli värre om du fortsätter att spela vidare – men farligt är det med största sannolikhet inte.
- Det är en anpassningsperiod för många, men några kan bli illamående varje gång de provar. Det är helt enkelt urinstinkten i oss som gör att några reagerar på det här sättet. Hjärnan kontrollerar hela tiden om sinnena har rätt, och om något är fel så kan man känna sig illamående. Det är som att du har fått i dig gift och kroppen vill bli av med detta, fortsätter Fagerslett.
Han rekommenderar inte att barn under 12 år använder sig av VR, detta på grund av att headseten i regel är designade för vuxna. På vissa glasögon kan man justera avstånden mellan linserna, men för små barn kan avståndet mellan linserna vara för brett i alla fall. Detta gör att ögonen tvingas att titta åt varsitt håll, något som Oculus menar kan medföra obehag och negativa hälsoeffekter.
INTE FÖR BARN: Det kan vara skadligt för barn att använda VR-glasögon på grund av att avståndet mellan linserna inte är anpassat för barn. Här visar Fagerslett fram ett Oculus Rift-headset (vänster) och ett HTC Vive-headset. Foto: VG Partnerstudio
Till slut får Smart leka av sig med HTC Vive. Efter att ha skurit meloner med fiktiva svärd, beskjutit en borg med pil och båge, kastat granater i Arizona, sett en 360-graders kortfilm från rymden och skapat glittrande och färgrika konstverk i 360-grader så är slutsatsen klar:
VR är kul, mycket välgjort och är faktiskt lite utmattande (VR-träning blir helt klart en grej).
Innehåll producerat av VG Partnerstudio
Upprättat: 06.07.2016
Senast uppdaterat: 28.02.2017