Retur till Komplett
Här samlar vi information om vad som händer när du skickar in en retur till oss. Hur lång tid det tar, när du får en återbetalning med mera.
Returens resa till Komplett
1) Paketet lämnas in hos postombudet eller hämtas av Postnord. Nu börjar returens resa till vår logistikcentral.
2) Din retur fraktas till vår logistikcentral i Ljungby.
Här tas paketen emot och samlas för vidaresändning men returen behandlas inte ännu.
3) I Ljungby packas returen om och åker vidare till vårt huvudlager och returavdelning i Sandefjord, Norge.
Denna transport är inte spårbar för dig som avsändare. Denna frakt tar ca 1-2 dagar.
4) Nu anländer din retur till vårt huvudlager. Där vi har returavdelning och serviceverkstad för Komplett-PC.
Här ankomstregistreras din retur och skickas till rätt avdelning beroende på typ av retur och produkt.
5) Din retur behandlas.
Behandlingstiden varierar beroende på produkt och returorsak.
a) Om produkten är trasig och byts ut så skickar vi en ny produkt snarast möjligt.
b) Om produkten är trasig och skall repereras skickas den till lämplig serviceverkstad.
c) Om du har ångrat ditt köp så återbetalas pengarna inom kort. För mer info se nedan.
6) Ärendet avslutas.
Vanliga frågor och svar
- Får jag en återkoppling när min retur är framme?
Ja, vi uppdaterar dig via epost så snart returen är mottagen på vårt huvudlager och returavdelning i Norge. Obs.detta gäller inte för retur av Komplett-PC.
- Varför skickas försändelsen till Växjö/Ljungby?
Din retur skickas först till vår logistikcentral i Växjö/Ljungby och sedan vidare till vårt huvudlager och returavdelning i Norge.
- Hur långt tid tar en returprocess?
Det beror på om det är en retur, ångerköp eller eventuell serviereparation. Ett vanligt ångerköp eller retur tar normalt ca 1-3 veckor från att du skickar din retur till att det är slutbehandlat.
- Om jag ångrar mitt köp, när får jag en återbetalning?
Återbetalning sker inom 2-14 dagar efter att Komplett har mottagit och behandlat din retur. Exakt tid varierar och beror på vilken betalningsmetod som du använde vid köptillfället.
- Jag kan inte visa upp QR-koden för mitt postombud, hur gör jag då?
Om du inte har möjlighet att visa QR-koden på en skärm eller utskriven på papper så kan du anteckna referensnumret som står ovanför QR-koden och uppge detta för ombudet.
- Jag har inte fått någon QR-kod, vad gör jag?
För beställningar som levererats med Budbee eller hempaket så skapas ingen QR-kod för retur. I dessa fall behöver du kontakta vår kundservice så hjälper vi dig med fri returfrakt.
Information om återbetalning
- När betalas mina pengar tillbaka?
Återbetalningen görs när din retur slutbehandlas. Från att återbetalningen görs tar det olika lång tid. Swishbetalningar återbetalas direkt och blir synliga på kontot direkt. Kortbetalningar sker också direkt men handläggningstiden hos kortleverantörerna kan skilja sig åt. Vanligast är att det går på ett par bankdagar, men för vissa kortleverantörerer kan det tar upp till 30 dagar innan pengarna är synliga.
- Jag har betalt med Komplett Bank Faktura, hur får jag mina pengar utbetalade?
I de fall där du betalt mot faktura från Komplett Bank så behöver du nu kontakta dem då de behöver dina kontouppgifter för att genomföra återbetalningen. Kontaktuppgifter och öppettider för Komplett Bank hittar du här.
Observera att hela återbetalningsprocessen och tiden det tar, hanteras uteslutande av det fristående bolaget Komplett Bank. Vänligen vänd dig därför dit med eventuella frågor då vi på Komplett.se inte har möjlighet att besvara bankrelaterade frågor.