Var kan jag se om jag har ett aktivt supportavtal/hitta ordern?
På Mina Sidor, under Orderöversikten, hittar du alla dina tidigare beställningar på Komplett.se. I sökfältet «Sök i mina ordrar» ovanför orderöversikten kan du söka på ordet "supportavtal".
Längden på supportavtalet som du har köpt tyder på om den fortfarande är aktiv eller inte. Om du exempelvis har köpt Supportavtal 36 månader, så är den aktiv om det har gått mindre än tre år sedan du köpte den.
Notera att supportavtalet endast gäller en specifik produkt som du har köpt hos Komplett.se, och kan endast användas för hjälp med den produkten.
Vad gör jag om jag behöver teknisk hjälp men inte har ett aktivt supportavtal?
- Om du inte beställde ett supportavtal när du köpte en produkt på Komplett.se kan du kontrollera om vi erbjuder tjänsten för din produkt eller inte och köpa ett supportavtal på denna sida.
- Om ditt supportavtal har löpt ut kan du även köpa ett nytt och förlänga supportavtalet på samma sida.
- Vi erbjuder endast supportavtal för produkter köpta på Komplett.se. Om du köper ett supportavtal löst måste du kontakta vår kundservice i efterhand så att vi kan knyta supportavtalen till rätt produkt. Du kan även be vår servicetekniker att göra detta om du ska använda tjänsten direkt.
- Notera att även vår kundservice kan svara på enklare tekniska frågor, och ifall du har tekniska problem som du misstänker täcks av garanti/reklamation, kan du självklart kontakta oss kostnadsfritt gällande detta.
Var kan jag hitta "koden från e-post" som behövs för att använda supportavtalet?
När du beställde Supportavtalet från Komplett.se fick du ett e-postmeddelande som bekräftar ditt köp. E-postmeddelandet hade titeln "Här är din kod knutet till ditt köp av ett Supportavtal". I detta e-postmeddelande hittar du din unika kod som ska matas in när du vill bli uppringd av en servicetekniker.
Det går även att mata in ordernumret till din beställning av Supportavtalet istället (vanligtvis samma ordernummer som produkten du köpte ett supportavtal för)
Oroa dig inte om du varken finner koden eller ordernumret! Skriv in något godtyckligt i formuläret så hjälper vår servicetekniker dig att verifiera att du har ett aktivt supportavtal.
Vilken information och kunddata ger jag er tillgång till när jag använder Supportavtalet?
Du uppger ditt namn och telefonnummer så att vi kan kontakta dig. Under samtalet styr du själv över vilken annan information du vill ge vår servicetekniker tillgång till.
Om det finns behov av fjärrhjälp (exempelvis att vår servicetekniker tar över kontrollen av din bärbara dator) kommer detta att kräva ditt samtycke och aktiva åtgärder för att ge åtkomst att styra din enhet. Vår servicetekniker har inte möjlighet att göra detta utan att du ger ett godkännande på din enhet. Serviceteknikern ser då det som du har du har på din skärm. Du kan följa varje steg på vägen och ta tillbaka kontrollen över din enhet när som helst. Vi använder säker programvara och våra servicetekniker är bundna av fullständig tystnadsplikt. Du kan känna dig säker på att vi hanterar dina kunduppgifter på ett säkert sätt.
Mer information om hur vi behandlar personuppgifter finns i vår Integritetspolicy.
Vad är "Fjärrhjälp" och hur fungerar det?
Fjärrhjälp används i de fall vår servicetekniker behöver ha tillgång till att exempelvis ta över styrningen av din bärbara dator för att ha en bättre insyn i vilka problem du upplever samt för att kunna hjälpa dig att lösa tekniska problem på distans.
Genom fjärrhjälp tar vår servicetekniker över kontrollen på din enhet. Vi använder säker programvara för detta och du kan känna dig trygg på att vi hanterar dina uppgifter på ett professionellt sätt. Våra servicetekniker är också bundna av fullständig tystnadsplikt.
Så fungerar det:
- Vår servicetekniker ber dig gå in i ett verktyg på din enhet för fjärrhjälp
- Vår servicetekniker tillhandahåller en kod som du anger där. Med hjälp av detta skapas det en säker anslutning mellan dig och serviceteknikern
- Vår servicetekniker tar över kontrollen över din maskin. Vi kräver att du är närvarande under hela felsökningsprocessen, så att du har full kontroll över vad vår servicetekniker ser och gör.
- Du kan ta tillbaka kontrollen över din maskin när som helst under tiden som du får hjälp.
- När vår servicetekniker har avslutat fjärrhjälpen kommer sessionen att avslutas helt och du kommer att ha permanent kontroll över din maskin igen. Komplett.se kommer då inte längre ha tillgång till din enhet utan att eventuellt starta en ny fjärrhjälpsession med dig.
Det är helt säkert att använda fjärrhjälp och vår servicetekniker guidar dig genom hela processen.
Vad händer om vi inte löser problemet i samtalet och maskinen måste skickas till en serviceverkstad för reparation?
Om vår servicetekniker inte kan lösa problemet med fjärrhjälp och din enhet måste skickas in till en serviceverkstad hjälper vi dig med en felbeskrivning och guidar dig igenom beställningen av service. Vi ordnar en fraktsedel till dig så att du kan skicka in enheten.
Kan jag betala för engångsanvändning / "Drop-in" med era servicetekniker?
Detta är för närvarande inte möjligt, men om vi erbjuder ett supportavtal för din produkt rekommenderar vi att du överväger att köpa ett vanligt supportavtal, som kan köpas med en löptid på 12, 24 eller 36 månader. Då kommer du även att kunna använda tjänsten vid ett senare tillfälle när behovet uppstår. Se vägledning för köp av supportavtalet längre upp.
Kan jag köpa ett Supportavtal på Komplett.se för produkter jag har köpt någon annanstans eller använt?
Vi erbjuder för närvarande endast ett supportavtal för produkter köpta på Komplett.se. Om du har köpt en begagnad produkt som ursprungligen köptes på Komplett.se kan du kontakta vår kundservice för att visa upp originalkvitto och köpa ett supportavtal till din produkt om den tjänsten är tillgängligt för den.
Kostar det pengar att få teknisk hjälp av Komplett.se?
Vår prisbelönta kundservice hjälper dig naturligtvis med enklare tekniska frågor. Har du problem med en produkt som du har köpt av oss kan du alltid kontakta vår kundservice för hjälp och felsökning. Du får även hjälp att lösa fel som omfattas av garanti/reklamation kostnadsfritt.
Supportavtalet är en tilläggstjänst utöver ordinarie kundservice. Det ger tillgång till utökade tjänster som exempelvis hjälp med installation och konfiguration, råd och vägledning kring användning, underhåll och säkerhet. Supportavtalet ger även tillgång till fjärrhjälp där våra servicetekniker kan arbeta mer noggrant med att åtgärda tekniska problem med din enhet på distans.