Prismatch*Prismatch*

Klassiker i ny dräkt: Nu gör Polaroid-kamerorna comeback

För tredje året i rad ökar försäljningen av direktbildskameror. Unga, speciellt flickor, tycker det är roligt att printa ut bilderna och hänga upp på väggen.

 

För många ger de gamla Polaroid-kamerorna en nostalgisk känsla, som påminner om den tiden när man framkallade sina bilder. Nu är den gamla klassikern tillbaka på marknaden med en mer modern teknik – och det är speciellt de yngre som har hängt på retrovågen.

- Det har vuxit extremt under de senaste åren och det är speciellt populärt bland unga. Inte minst hos flickor i åldern 12-25 år. I den åldersgruppen handlar det inte om någon form av nostalgi, utan istället att de tycker att det är roligt att kunna skriva ut bilden direkt, och få den direkt i handen.


Det berättar marknadsdirektör Karsten Rath på Focus Nordic, som är nordens största importör och distributör av fotoprodukter.

Läs också: Så enkelt tar du fantastiska bilder med iPhone 7 Plus

- Det verkar inte heller som att trenden kommer att avta i första taget, utan vi tror att det kommer växa och bli större under de kommande åren, säger marknadsdirektören.

 Kommunikationsdirektören för Elektronikbranschen, Marte Ottemo, berättar att från en nästan obefintlig försäljning, såldes det cirka 18 000 enheter under 2015 och ungefär samma 2016.


- Det här kommer antagligen fortfarande vara en nischprodukt, och kommer vara något man har utöver, inte istället för, mobilbilder och traditionella kameror. Men svenskar blir bara mer fotointresserade, och tar allt fler bilder, säger Ottemo.

Enkelt att dela på sociala medier

Att man kan skriva ut bilderna, visa dem för varandra och hänga upp dem på väggen är något som tilltalar den yngre målgruppen, de tycker att det är annorlunda och roligt.

- Det hänger ju också ihop med att sociala medier, som till exempel Instagram är så populärt, där principen på många sätt är densamma. Man tar roliga bilder och delar dem med sina vänner, säger Rath och Ottemo håller med:

- Jag tror att det är en kombination av nostalgi, att prisnivån är låg och att det är enkelt. Den kvadratiska formen är bekant för de flesta från Instagram eller likande tjänster, och den sociala aspekten att till exempel låta kameran gå på högvarv under en fest, passar bra in på hur människors använder sig av media idag.

Se tipsen: Sex enkla Photoshop-tricks för nybörjare

Medan de äldre Polaroid-kamerorna inte låter dig se bilderna direkt på kameran innan man skriver ut dem, ger de nya modellerna dig den möjligheten.

- De analoga versionerna är mer riktade mot de lite äldre användarna. De vill ofta vara lite mer kreativa när de ska ta bilder, säger Rath.

FÄRGGLADA: ”SnapTouch” kommer i många olika färger och är enkelt att ha med sig i fickan. FOTO: PRODUCENTEN

Gammal nostalgi – ny teknik

En av de senaste produkterna från Polaroid är ”SnapTouch”, en kamera med Bluetooth, 13 MP cmos-sensor, möjlighet för videoinspelning i 1080p full HD och stöd för SD-kort på upp till 120 GB.

- Något som är nytt med SnapTouch-kameran är att man har tagit bort de kemikalier som man tidigare har haft på fotopapperet från Polaroid. Du behöver därför inte längre vänta på att bilden ska bli synlig efter att du har skrivit ut den. Dessutom har den fått en 3,5” touchskärm, säger Rath.

Genom att kombinera direktbildskamerans enkelhet med ny teknik kan du skriva ut bilder direkt, samtidigt som du enkelt kan dela bilden du har tagit på sociala medier med din telefon.

- Utöver att kameran fungerar som en vanlig digitalkamera, får du också möjligheten att filma i full HD-upplösning, berättar Rath.

Slut på fotopapper? Här kan du köpa fotopapper till din Polaroid ”SnapTouch”-kamera

Direktbildskamera med vidvinkel

Kameratillverkaren Lomography har också hängt på den nya Direktbilds-trenden och kommer nu med sin nya modell  ”Lomo Instant Automat Glass Magellan”. Deras nya kamera blir den första direktbildskameran med ett vidvinkelobjektiv i glas.

HIPSTER-KAMERA: Med en retro-design och möjlighet att ta bilder med vidvinkel skiljer den här kameran sig från andra direktbildskameror. FOTO: PRODUCENTEN

Den nya kameran har ett 38 mm vidvinkelobjektiv (motsvarande 21 mm i 35 mm-format) och är ett ljusstarkt objektiv med bländare F/4,5 (bäst i klassen).

Se också: Skriv ut mobilbilder hemma

Den nya Lomography-kameran började säljas i Sverige under våren, och har ett pris på runt 1800 kronor.

Om du inte har möjlighet att skriva ut din bild direkt från kameran, men har Bluetooth, kan du köpa en «Polaroid ZIP Kompakt Printer» hos oss.

 

 

Innehåll producerat av VG Partnerstudio för Komplett

Upprättat: 26.04.2017

Senast uppdaterad: 26.04.2017